Wil je het leiderschap op jullie school verbeteren, met wat hulp van buitenaf? Collegiale visitatie is daarvoor een effectieve methode, die inmiddels veel waardevolle resultaten heeft gegeven voor diverse scholen.
Bij een collegiale visitatie brengen collega-schoolleiders of andere onderwijsprofessionals (visitatoren) een bezoek aan een andere school, bijvoorbeeld jouw school! De visitatoren geven gerichte feedback op de schooleigen ontwikkelvraag en de werkwijze van de school, zoals: Op welk vlak kan jouw school zich bijvoorbeeld (verder) ontwikkelen zodat de onderwijskwaliteit versterkt wordt? En hoe kunnen jullie dit bereiken?
Getrainde visitatoren komen één dag op jouw school langs en leveren een rapport met hun bevindingen. Zo weet je hoe jouw schoolleiding ervoor staat met betrekking tot het leiderschap en waar nog winst te behalen valt. Als je meedoet aan een CVS, word je zelf onderdeel van een team van visitatoren.
De visitatie zelf wordt uitgevoerd door een visitatieteam, bestaande uit de voorzitter (liefst een schoolleider, maar kan ook anders ingevuld worden), bij voorkeur ondersteund door een secretaris, en 4 tot 5 personen: in ieder geval een aantal collega-schoolleiders (eindverantwoordelijk, bijvoorbeeld een rector, of deelverantwoordelijk, bijvoorbeeld een teamleider) en bij voorkeur ook één of meer collega’s van de afdeling (of betrokken bij) HRM / personeelsbeleid.
De basis van de (voorbereiding van de) visitatie wordt gevormd door de Leiderschapsscan die bestaat uit 31 stellingen rondom de vijf leiderschapspraktijken van de beroepsstandaard. Vooraf vult de schoolleiding individueel de scan in en vergelijkt samen de resultaten.
Op basis van de resultaten en eigen analyse schrijft de schoolleiding gezamenlijk een beknopte zelfevaluatie die uitmondt in een gezamenlijke leervraag van de schoolleiding. Vervolgens wordt via een intakegesprek met een onafhankelijke voorzitter uit het visitatieteam de leervraag aangescherpt en wordt samen met de schoolleiding een visitatieprogramma op maat gemaakt.
Op de dag van de visitatie bepaalt het visitatieteam - vanuit diverse perspectieven en op basis van documentenanalyse, observaties en gesprekken - welke antwoorden zij kan geven op de leervraag. Aan het eind van de visitatie geeft het visitatieteam zowel mondeling als schriftelijk haar bevindingen terug met concrete ontwikkelpunten voor het schoolleiderschap op de school. De voorzitter waakt bovendien over de kwaliteit van de visitatie en is verantwoordelijk voor de eindrapportage.
Twee maanden na de visitatiedag en de eindrapportage volgt een evaluatiegesprek met de voorzitter.
Enthousiast? Bekijk de Handreiking Collegiale Visitatie Schoolleiding (CVS) bij Schoolleiders VO voor meer informatie.
Je kunt ook nu direct een kennismakingsgesprek inplannen.
Schoolleiders VO biedt collegiale visitatie aan, gericht op leiderschap en het handelen van de schoolleiding (teamleiders, afdelingsleiders, (con)rectoren, etc.).
Heb je behoefte aan een collegiale visitatie, gericht op het onderwijs in de school? Ga dan naar Collegiale Visitatie bij Voortgezet Leren.
Heb je als bestuurder behoefte aan een collegiale visitatie, dus specifiek voor het schoolbestuur? Ga dan naar de leervorm Collegiale Bestuurlijke Visitatie (incl. trajecten) van de VO-academie.