De schoolleider, een lerende professional
Schoolleiders VO werkt met plezier aan individuele en collectieve professionele ontwikkeling, om een impuls te geven aan de ontwikkeling van de schoolleider als individu en de kwaliteit van de beroepsgroep als geheel. De beroepsstandaard is hierin de basis: een gemeenschappelijke taal die richting geeft! We maken ons sterk voor het integreren van de beroepsstandaard in de professionele gesprekscyclus van scholen en HRM, het aansluiten van de beroepsstandaard bij opleidingsaanbod. Én we organiseren activiteiten en ander aanbod rondom professionele ontwikkeling.
Geschikt voor op een speciale (hei)dag voor jullie schoolleiding of als onderdeel van een leiderschapsprogramma binnen jullie organisatie!
We helpen zowel voor als na de workshop met de inrichting en werkwijze die past bij jullie organisatie.
Geschikt voor op een speciale (hei)dag voor jullie schoolleiding of als onderdeel van een leiderschapsprogramma binnen jullie organisatie!
Een vast onderdeel van deze workshop is het invullen van de Quickscan uit de reflectietool, bestaande uit 31 stellingen met een 5-puntsschaal.
Deze kaartenset geeft een praktische uitwerking om de beroepsstandaard in de dagelijkse praktijk te benutten. Het is bedoeld als een speelse manier om je de beroepsstandaard eigen te maken, gezamenlijk het gesprek erover aan te gaan met collega’s en als managementteam de brede blik op leiderschap in een school te bespreken.
de kaartenset bestaat uit:
Je kunt de kaartenset bestellen voor € 25,- per stuk, inclusief verzendkosten.
Naast de beroepsstandaard nemen we ook de visie van professionele identiteit en beroepsidentiteit vanuit het gedachtengoed van Manon Ruijters (en collega’s) mee ter inspiratie. In het Manifest voor de beroepsidentiteit (2021) roept Ruijters op tot het verder vormgeven en versterken van beroepsframes. Zij onderzocht de vraag die veel professionals regelmatig tegenkomen: hoe weet ik nu dat ik het goed doe? Wat haar opviel in het onderzoek was het ongemak dat de vraag opleverde, de angst om door de mand te vallen, het gevoel in het duister te tasten. Ook blijkt de professional bij deze vraag terug te vallen op z’n eigen oordeel: ik doe het goed als ik het zelf goed vind of als mijn klant tevreden is.
Je herkent dit gedachtengoed in enkele dialoogvragen bij deze kaartenset die zijn geïnspireerd op de kaartenset Ons Binnenste Buiten (Manon Ruijters e.a., 2015).
In samenwerking met Bardo is er een reflectietool ontwikkeld, die gebaseerd is op de leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten uit de beroepsstandaard. Deze reflectietool is kosteloos beschikbaar voor iedere schoolleider in het vo en geeft inzicht in waar je staat in je leiderschap en hoe je je verder kunt ontwikkelen. Je gaat zelf aan de slag, maar met de mogelijkheid om hulp te vragen als je er niet uitkomt.
Wat kun je (o.a.) met de reflectietool?