Logo SchoolleidersVO

Schoolleiders in professionele ontwikkeling

De schoolleider, een lerende professional

Ga aan de slag met je professionele ontwikkeling

Schoolleiders VO werkt met plezier aan individuele en collectieve professionele ontwikkeling, om een impuls te geven aan de ontwikkeling van de schoolleider als individu en de kwaliteit van de beroepsgroep als geheel. De beroepsstandaard is hierin de basis: een gemeenschappelijke taal die richting geeft! We maken ons sterk voor het integreren van de beroepsstandaard in de professionele gesprekscyclus van scholen en HRM, het aansluiten van de beroepsstandaard bij opleidingsaanbod. Én we organiseren activiteiten en ander aanbod rondom professionele ontwikkeling.

Volg ons ook op LinkedIn!

Beroepsstandaard Schoolleiders VO

Het beroep van schoolleider vraagt veel van je kennis en vaardigheden en een doorlopende professionele ontwikkeling. En de Beroepsstandaard Schoolleiders VO ondersteunt je daarbij! Deze geeft het brede scala van praktijken aan waarbinnen schoolleiders handelen, afhankelijk van de fase van ontwikkeling en context van de school. De beroepsstandaard brengt in kaart in welke situaties er van schoolleiders wordt verwacht dat ze actief kunnen handelen, en welke eigenschappen hierbij van pas komen.

De beroepsstandaard is bedoeld als een ontwikkelingsgericht, inspirerend en ondersteunend instrument om het schoolleiderschap een gemeenschappelijke taal te geven. Hij bestaat uit de definitie van de beroepsgroep, 5 leiderschapspraktijken en 4 persoonlijke kwaliteiten.

Wil je één of meer exemplaren van de beroepsstandaard bestellen?
Bestelformulier beroepsstandaard

Kennismaking met Schoolleiders VO

Voor schoolleiders, bestuurders en HR-professionals.

Wil je een workshopaanvraag doen? Of weet je dat je iets wil met jouw/jullie professionalisering, maar nog niet wat? Plan een kennismakingsgesprek met ons in! Dit kan telefonisch of via Microsoft Teams.


Eén van onze bureaumedewerkers zoekt uit waar jouw behoeften liggen en welke vorm(en) van ondersteuning hierbij passend zijn. Zo kunnen we gezamenlijk toewerken naar een volgende stap in de professionele ontwikkeling van jou en/of je teamleden.
Aanvraagformulier
Nieuwsbrief op een telefoon
Schoolleiders aan het werkr

Doe een Collegiale Visitatie Schoolleiding (CVS) met collega-schoolleiders. Ondersteund door Schoolleiders VO!

Wil je het leiderschap op jullie school verbeteren op een effectieve manier? Ben je benieuwd wat er goed gaat en wat er beter kan, maar is hulp van buitenaf hierbij welkom? Collegiale visitatie is daar een methode voor, die inmiddels veel mooie en nuttige resultaten heeft gegeven voor diverse scholen. Met een collegiale visitatie ontvang je feedback op jullie leiderschap en werkwijzen, door externe onderwijsprofessionals.

Schoolleiders VO komt bij je langs!

Laat Schoolleiders VO kosteloos met jou en je collega’s aan de slag gaan om de beroepsstandaard of de reflectietool in je (management)team naar wens in te zetten, bijvoorbeeld in een interactieve workshop.

Workshop A: Maak kennis met de Beroepsstandaard Schoolleiders VO

Geschikt voor op een speciale (hei)dag voor jullie schoolleiding of als onderdeel van een leiderschapsprogramma binnen jullie organisatie!

  • Voor: Schoolleiders (van teamleider tot rector), HR-medewerker(s) op school
  • Duur: 3-4 uur
  • Wat gaan we doen? Een interactieve workshop, gericht op het begrijpen en toepassen van de beroepsstandaard in jouw leiderschapsrol. Door middel van casestudies, discussies en praktische oefeningen verkennen we de impact van de beroepsstandaard op jouw leiderschap.

We helpen zowel voor als na de workshop met de inrichting en werkwijze die past bij jullie organisatie.

Workshop B: Maak kennis met de reflectietool van de beroepsstandaard  

Geschikt voor op een speciale (hei)dag voor jullie schoolleiding of als onderdeel van een leiderschapsprogramma binnen jullie organisatie!

  • Voor: Schoolleiders (van teamleider tot rector), HR-medewerker(s) op school
  • Duur: 3-4 uur
  • Wat gaan we doen? Deze workshop richt zich op het effectief integreren van de reflectietool bij de beroepsstandaard binnen de gesprekscyclus voor schoolleiders. We bieden begeleiding bij het gebruik van de tool en helpen bij het creëren van een passende aanpak voor jouw organisatie.

Een vast onderdeel van deze workshop is het invullen van de Quickscan uit de reflectietool, bestaande uit 31 stellingen met een 5-puntsschaal.

Vraag een workshop aan

Kaartenset

Deze kaartenset geeft een praktische uitwerking om de beroepsstandaard in de dagelijkse praktijk te benutten. Het is bedoeld als een speelse manier om je de beroepsstandaard eigen te maken, gezamenlijk het gesprek erover aan te gaan met collega’s en als managementteam de brede blik op leiderschap in een school te bespreken.

Downloads

Inhoud kaartenset

de kaartenset bestaat uit:

  • 80 kaarten met steeds één aspect van de 5 leiderschapspraktijken en 4 persoonlijke kwaliteiten uit de beroepsstandaard.
  • 36 lege kaarten (4 per categorie om zelf specifieke aspecten vanuit jouw eigen praktijk toe te voegen).
  • 22 dialoogkaarten met vragen voor het bredere gesprek over beroepsidentiteit, professionele identiteit en leiderschapsontwikkeling.

Je kunt de kaartenset bestellen voor € 25,- per stuk, inclusief verzendkosten.

Bestelformulier kaartenset

Inhoudelijke achtergrond

Naast de beroepsstandaard nemen we ook de visie van professionele identiteit en beroepsidentiteit vanuit het gedachtengoed van Manon Ruijters (en collega’s) mee ter inspiratie. In het Manifest voor de beroepsidentiteit (2021) roept Ruijters op tot het verder vormgeven en versterken van beroepsframes. Zij onderzocht de vraag die veel professionals regelmatig tegenkomen: hoe weet ik nu dat ik het goed doe? Wat haar opviel in het onderzoek was het ongemak dat de vraag opleverde, de angst om door de mand te vallen, het gevoel in het duister te tasten. Ook blijkt de professional bij deze vraag terug te vallen op z’n eigen oordeel: ik doe het goed als ik het zelf goed vind of als mijn klant tevreden is.

Je herkent dit gedachtengoed in enkele dialoogvragen bij deze kaartenset die zijn geïnspireerd op de kaartenset Ons Binnenste Buiten (Manon Ruijters e.a., 2015).

Reflectietool

In samenwerking met Bardo is er een reflectietool ontwikkeld, die gebaseerd is op de leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten uit de beroepsstandaard. Deze reflectietool is kosteloos beschikbaar voor iedere schoolleider in het vo en geeft inzicht in waar je staat in je leiderschap en hoe je je verder kunt ontwikkelen. Je gaat zelf aan de slag, maar met de mogelijkheid om hulp te vragen als je er niet uitkomt.

Wat kun je (o.a.) met de reflectietool?

  • Reflectievragen: leg focus op één of meer leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten in een open ontwikkeldocument.
  • Zelfscan: beoordeel jezelf en ontvang een uitslag 
    • Leiderschapspraktijken: 31 stellingen met een 5-puntsschaal 
    • Persoonlijke kwaliteiten: 24 stellingen met een 5-puntsschaal 
  • 360° feedback: laat collega’s dezelfde stellingen over jou beantwoorden en reflecteer op de resultaten, zodat duidelijk is waar je je in kunt ontwikkelen.

Meer over de refectietool